سیستم تعلیق
امروزه
سیستم تعلیق، فقط به مبحث چهار چرخ و یک فنربندی ساده منتهی نمی شود. مبحث
تعلیق مبحث پیچیده ای است که راحتی و ایمنی خودروها را در بر می گیرد.
خودوریی که می خواهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و به خوبی در
شرایط مختلف آب و هوایی ترمز کند، نیاز به سیستم های تعلیق فعال و همچنین
سیستم های ترمز با کنترلرهای پیچیده دارد. همچنین در صنایع خودروسازی رقابت
سختی در ارائه راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر به مشتریان وجود دارد. لذا
بهینه سازی این سیستم ها به کمک مدارهای مختلف مکانیکی، هیدرولیکی،
نیوماتیکی و الکترونیکی توسط مهندسان خبره در حال انجام است
قوای محرکه
هم
اکنون قوای محرکه خودروها، موتورهای درون سوز از نوع اشتعال جرقه ای و یا
اشتعال فشاری می باشد. این موتورها دارای انواع مختلفی است که می توان از
دیدگاه های متفاوتی آنها را دسته بندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار
زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا
غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گازسوز، دوگانه سوز، الکلی،
تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع قوای محرکه است که
برمبنای احتراق داخلی عمل می نمایند.
البته
مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد
پاک و همچنین انرژی های الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا
انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث قوای محرکه است. همچنین مباحثی
همچون انتقال قدرت و سیستم های خنک کاری موتور و سیستم های تهویه مطبوع
خودرو از جمله مواردی است که نظر افراد خلاق و علاقمند به نوآوری را به خود
جلب می کند
سازه و بدنه
بدنه
محکم تر، زیباتر و سبک تر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیست و یکم
خواهد بود. همانطور که مشاهده می شود امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانسته
اند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی همچون کامپوزیت ها، میکروکامپوزیت
ها، میکرو آلیاژها، سرامیک ها و انواع پلیمر، طرح هایی را در بدنه و شاسی
خودرو ارائه نمایند که تا کنون نظیرش دیده نشده بود و بعضا در رویاها و
تخیل یافت می شد. برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در
زمینه مواد، مقاومت آنها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین
فرآیندهای تولید می باشد. مسلم است آینده از آن کسانی خواهد بود که دانش و
توانایی بیشتری در کاربرد این موارد دارند.